Nowe zasady MOT od 20 maja 2018
Środowisko kierowców zelektryzowała informacja o nowych zasadach dotyczących badań MOT.
Według nowych przepisów kierujący może zostać ukarany grzywną nawet powyżej 2 500 funtów, jeśli zostanie przyłapany na prowadzeniu pojazdu, który nie przeszedł pomyślnie procedury diagnostycznej. Nowe prawo wprowadza również kategoryzację usterek wykrytych podczas badania na niewielkie, poważne i niebezpieczne. Zaostrzone zostaną również wymogi dotyczące emisji spalin samochodów z silnikiem diesla.
Od 20 maja tego roku samochód z niewielką usterką będzie dopuszczany do ruchu, ale fakt ten zostanie odnotowany w certyfikacie MOT. Samochody z silnikiem diesla natomiast, jeśli emitują widoczne spaliny o dowolnym kolorze, otrzymają wpis o poważnej usterce i automatycznie nie przejdą pomyślnie przeglądu technicznego.
[[inline-banner]]
Diagności zostali także poinstruowani, by zwracać uwagę na wszelkie oznaki świadczące o usunięciu filtra cząstek stałych lub jego modyfikacjach.
Nowe zasady budzą też wiele emocji i wątpliwości, ponieważ diagności według własnego uznania będą musieli decydować o tym, jak poważna jest wykryta usterka. Może to doprowadzić do niejasności i niespójności wyników porównywalnych przypadków.
Wprowadzone zmiany skutkują więc tym, że pojazd, który z przyczyny usterki nie przeszedł pomyślnie badania MOT, nie zostanie dopuszczony ponownie do ruchu do momentu jej usunięcia. Złamanie tego przepisu wiązać będzie się z wysoką karą finansową oraz punktami karnymi dla kierowcy.